“Je kan voor iedereen je TEAMS achtergrond verbergen, behalve voor jezelf!”
29 maart 2023 

“Je kan voor iedereen je TEAMS achtergrond verbergen, behalve voor jezelf!”

Ik zie ik zie wat jij niet ziet!

Met het thuis, remote werken zijn ze zo langzamerhand niet meer weg te denken in onze bedrijfscultuur. TEAMS vergaderingen! Een ideale manier om elkaar te kunnen spreken zonder door het halve land te hoeven reizen en fysiek bij elkaar te zitten. Toch is het nog wel wennen.

“Ik heb ECHT zoooo niks met dat thuiswerken! Ik vind het maar niks!!”

Een reactie die ik de afgelopen jaren vaak voor bij heb horen komen. En het mooie is, als we dan in een meeting zitten zie je op de achtergrond dat men onder de hoogslaper van hun kinderen zitten, of tussen de hobbydozen met rollen wol van de partner.  Tsja, vind je het dan gek dat je geen energie krijgt van je werkplek!


Nog een mooi voorbeeld vind ik een tv reclame van afgelopen jaar van een telecom provider. In deze commercial zie je een vrouw met een laptop het huis door zwerven op zoek naar een plekje om haar meeting te houden. Woonkamer? Bezet. Keuken? Bezet. Kinderkamer(s)? Bezet. Uiteindelijk strijkt ze neer in de garage waar ze vol goede moed haar vergadering in gaat. De strekking van de reclame is natuurlijk heel goed. Want we hebben een technologie weten te ontwikkelen dat we kunnen werken waar we maar willen. Maar willen we dat? Want tenzij ik een cursus houtbewerking ging doen zou ik daar niet willen zitten!


In de verschillende vergaderingen, bij diverse organisaties waar ik heb mogen rondlopen zijn er mij twee dingen opgevallen de afgelopen jaren.

Eén is ons gedrag, want het non-verbale, de verbinding met elkaar, het “lezen” van je gesprekspartner is toch wel een dingetje. En daarnaast vinden we het allemaal des te makkelijker om tijdens een toch wat saaie meeting liever op een 2e scherm verder te werken. Hoe vaak ik wel niet het gevoel had dat ik in gesprek zat met het linker oor van iemand i.p.v. de persoon zelf is! En de oorzaak is dan lang niet altijd de persoon zelf. Naast dat we ons hier wat discipline in mogen aanleren is het ook aan de organisator de taak om goed na te denken over wie nodig ik uit en hoe richt ik mijn meeting in.

Tweede wat mij dus is opgevallen is de aandacht die men besteedt aan het kiezen van zijn of haar werkplek. We werken binnen productieomgevingen al jaren met de LEAN filosofie dat er kritisch gekeken wordt naar de inrichting van een werkplek. Binnen de kantoor omgeving is de “Clean desk policy” een veel gehoord begrip. Waarom is het dan zo dat zodra we thuis zijn we dit allemaal overboord gooien?

Maar EUREKA! We hebben een oplossing!!! TEAMS kan je achtergrond veranderen. Dus we kijken naar mooie strak ingerichte huiskamers, al dan niet met bedrijfslogo, palmbomen, vakantiefoto’s noem maar op. Zo! niemand die het ziet in wat voor puinbak ik zit.

“Je kan voor iedereen je achtergrond verbergen, behalve voor jezelf!”

Heel mooi hoor dat je voor de rest van de wereld de boel kan verbergen. Maar je zit er zelf midden in. Dus maak het voor jezelf in orde. Werkt veel beter. Vanuit LEAN management worden we geleerd om naar de processen op de werkvloer te kijken. Wat valt dan op, wat stagneert of gaat fout. Waarom doen we dat dan niet met onze eigen werkomgeving? De veelgebruikte 5S methode (Scheiden Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren, Standhouden) heb ik in een nieuw jasje gestoken en toepasbaar gemaakt om het remote werken effectiever toepasbaar te maken. Mijn T.H.U.I.S methode laat je kijken naar je (thuis)werkplek. en hoe je deze kan inrichten zodat jij met energie een productieve dag kan hebben.

Dus, ga eens op de drempel staan van je kamer en observeer. Kijk eens kritisch naar je agenda en kijk naar vraag jezelf af welke werkomgeving daarbij past. Zomaar even een paar voorbeelden die aan bod komen. Interesse? Let me know. En laat via deze site even je gegevens achter.

Over de schrijver
Reactie plaatsen